lista cech dda

DOROSŁE DZIECI ALKOHOLIKÓW

odpowiedź zaznacz krzyżykiem

L.p.

Opis charakterystycznych zachowań, cech

Zawsze

Bardzo

często

Często

Czasem

Rzadko

Bardzo

Rzadko

Nigdy

1.

Miewam obawy, że bliski i silny związek uczuciowy z drugim człowiekiem może mnie nadmiernie pochłonąć, że zatracę w nim siebie:








2.

Obawiam się, że angażując się emocjonalnie w związki z innymi ludźmi mogę się wypalić wewnętrznie;








3.

Wydaje mi się, że ktoś przy bliższym poznaniu mnie przekona się o tym jaka naprawdę jestem i straci dla mnie zainteresowanie i uznanie;








4.

Obawiam się, że przy dogłębnym poznaniu mojej osoby trudno jest mnie cenić i lubić;








5.

Pojawiają się we mnie myśli, ze osoba, która jest mi bardzo bliska może mnie opuścić;








6.

Gdy dochodzi do konfliktów i napięć między mną i bliską mi osobą, pojawiają się we mnie obawy, że może ona mnie opuścić;








7.

Napotykam trudności w harmonijnym pogłębianiu i utrzymywaniu relacji z bliskimi mi osobami;








8.

Mam skłonność do wchodzenia w związek uczuciowy od razu na głębokim poziomie;








9.

Jestem osobą wrażliwą, której uczucia stosunkowo łatwo można zranić;








10.

Rozpoznaję takie miejsca w środku siebie, których dotknięcie zewnątrz może zaboleć;








11.

Nie jest mi łatwo wyrażać moje uczucia i otwierać się przed innymi








12.

Jestem uważna i powściągliwa w odsłanianiu bardziej osobistych miejsc w sobie, ponieważ może to być niebezpieczne;








13.

Obawiam się napięć i konfliktów w kontaktach między ludźmi i staram się unikać tego typu zadrażnień;








14.

Obawiam się swojego gniewu i staram się unikać wyrażania złości;








15.

Żeby czuć się bezpiecznie i pewnie, muszę dysponować sporą ilością wpływu na sytuację, w której się znajduję i w jakimś stopniu ją kontrolować;








16.

Obawiam się, że jeżeli nie będę panować nad sytuacją ( wiedzieć co się dzieje, przewidywać), to cos złego może się stać;








17.

Trudno jest mi dzielić się odpowiedzialnością za stan spraw, z którymi jestem związana; albo biorę wszystko na siebie albo się wycofuję;








18.

Mam tendencję do krańcowego rozpatrywania swojej odpowiedzialności za to, co dzieje się w moim życiu, czasem czuję się całkowicie odpowiedzialny za wszystko, czasem zaś czuję, ze nic ode mnie nie zależy;








19.

Jestem zdolna do maksymalnej lojalności nawet wobec osób, które na to nie zasługują;








20.

Wiernie trwam przy podjętych kiedyś zobowiązaniach nawet wtedy, kiedy płacę za to dużą cenę;








21.

Staram się nie oczekiwać pozytywnego biegu wydarzeń, bo boję się rozczarować;








22.

Marzenia i wyobrażenia o pozytywnych wydarzeniach, które mogą mnie spotkać, wzbudzają we mnie niepokój;








23.

Wydaje mi się , że mogę polegać prawie wyłącznie na sobie;








24.

Jestem raczej ostrożna i niezbyt ufna w stosunku do innych ludzi, nie jest łatwo uzyskać moje zaufanie;








25.

Znam dobrze poczucie niezbyt miłej odmienności od innych ludzi;








26.

Trudno mi jest doświadczać poczucie własnej wspólnoty z innymi ludźmi, odczuwam, ze istnieje jakaś bariera;








27.

Mam gotowość do bardzo surowego oceniania siebie i swojego postępowania;








28.

Jest mi trudno doświadczać poczucia własnej wartości i ważności;








29.

Mam trudności z rozluźnianiem się i ze spontanicznym angażowaniem się w beztroską zabawę;








30.

W sytuacjach poświęconych zabawie zaczynam kontrolować swoje postępowanie lub ogarniają mnie chwile smutku;








31.

Mam tendencje do mówienia czegoś innego niż to, co rzeczywiście myślę;








32.

Zdarza mi się odruchowo skłamać mimo, że nie ma takiej potrzeby;








33.

Zdarza mi się, że mimo dużego zaangażowania na początku jakichś działań, później rezygnuję z podjętych wysiłków;








34.

Trudno jest mi wytrwale doprowadzać do końca to, co zacząłem;








35.

Reaguję wyraźnym napięciem i niepokojem na zmiany w sytuacjach, których nie mogę kontrolować;








36.

Mam trudności z przystosowaniem się do zmian, które nie zależą ode mnie;








37.

Mam tendencję do usilnego poszukiwania aprobaty i potwierdzania własnej wartości;








38.

Reakcje innych ludzi na moje postępowanie są dla mnie ważnym wskaźnikiem własnej wartości;








39.

Mam tendencje do angażowania się w działanie, bez zastanowienia i bez zwracania uwagi na konsekwencje;








40.

Mam skłonność do pochopnego podejmowania decyzji, bez rozważania innych możliwości;








41.

Mam trudności w jasnym wyobrażeniu sobie tego, co jest normalne i zdrowe we wzajemnych kontaktach miedzy ludźmi;








42.

Pojawiają mi się wątpliwości, co do tego, co jest w życiu normalne;








43.

Nie znajduję zadowolenia w spokojnym i ustabilizowanym życiu;








44.

Więcej satysfakcji dostarczają mi sytuacje kryzysowe niż spokój codziennego dnia;








45.

Mam tendencję do wikłania się w sytuacje, w których to ja przede wszystkim ponoszę koszty;








46.

Stosunkowo łatwo mogę się znaleźć w sytuacji w której pojawia się we mnie poczucie skrzywdzenia;








47.

W trudnych sytuacjach mam tendencje do podejmowania skrajnych decyzji;








48.

W sytuacjach kryzysowych mam skłonność do czarno – białego widzenia świata;








49.

Gdy przeczuwam zagrożenie, to unikam myślenia o nim – staram się utwierdzić w przekonaniu, że wszystko jest w porządku;








50.

Gdy wzrasta mój niepokój, obawy, staram się unikać konfrontacji z ich źródłami, wolę nie zagłębiać się w przykre sprawy;








51.

Mam tendencję do angażowania się w związki z osobami, którym jestem potrzebna, którym mogę pomóc;








52.

Mam skłonności do wybierania na swojego partnera osób nieszczęśliwych, budzących współczucie lub litość;








53.

W trudnych sytuacjach mam problemy z rozpoznaniem w odpowiednim momencie, że już nic więcej nie zdołam zrobić w danej sprawie;








54.

Mam problemy z opuszczeniem sytuacji, będących dla mnie zbyt dużym obciążeniem; bez względu na koszty osobiste, które ponoszę;








55.

Dobrze mi jest znane uczucie obezwładniające smutku;








56.

Czasami ogarnia mnie przygnębienie bez jakiegoś wyraźnego powodu;








57.

Zmiana w życiu kojarzy mi się ze stratą;








58.

Odnajduję w sobie skłonności do przeżywania obawy, że mogę utracić coś, na czym mi zależy w życiu;








59.

Odczuwam wyraźnie opory wewnętrzne utrudniające mi pełne i swobodne przezywanie uczuć;








60.

Czuję, że jest coś, co krępuje moją spontaniczność i ogranicza wyrażanie uczuć;








61.

Gdy robię coś dla siebie pojawia się poczucie, że to jest w porządku iż koncentruję się na sobie a nie na innych;








62.

Uważam, że nie mam prawa zajmować się swoimi potrzebami;








63.

W ciężkich sytuacjach trudno jest mi zaufać, że inni sobie z nimi poradzą i wolę sam wykonywać najważniejsze zadania;








64.

Trudno jest mi w sposób harmonijny współpracować z innymi, ponieważ mam tendencje do podejmowania za nich ich obowiązków i zadań;








65.

Muszę być przygotowany na spotkanie różnych przeciwieństw i coś wewnątrz mnie zmusza do bycia dzielną osobą;








66.

Nie mogę sobie pozwolić na poddawanie się momentom słabości;








67.

Trudno jest mi cieszyć się swoimi sukcesami;








68.

Mam skłonności do przypisywania swoich sukcesów zewnętrznym okolicznościom, a nie własnej zasłudze;








69.

Robię rzeczy, które nie są dla mnie korzystne i mimo, że zdaję sobie z tego sprawę nie zaprzestaję. Należą do nich:








-

Palenie tytoniu;








-

Picie alkoholu;








-

Objadanie się lub głodzenie;








-

Zażywanie środków uspokajających, przeciwbólowych itd.








-

Agresywne reakcje;








-

Specyficzne nawyki seksualne;








-

Obgryzanie paznokci;








-

Dręczące myśli;








-

Dręczące nawyki w życiu codziennym (sprzątanie, częste mycie itd.);








70.

Dostrzegam skłonność do pojawiania się u mnie takich objawów jak:








-

Stany podgorączkowe;








-

Stany zapalne;








-

Bóle i kłucia w różnych miejscach ciała;








-

Lekkie przeziębienia;








-

Katary;








-

Rozstroje żołądka;








-

Krwawienia;








-

Inne: jakie ?

.........................................................................................................................

.........................................................................................................................








* Kwestionariusz opracował - mgr Jacek T. Kasprzak, Psycholog Kliniczny, Certyfikowany Specjalista Psychoterapii Uzależnień, Superwizor Psychoterapii Uzależnień.